Online winkelen voor zakelijke aankopen. Dit is een fenomeen dat we tegenwoordig steeds vaker terug zien. Of het nu gaat om bedrijfskleding, machineonderdelen of heel iets anders: ook de zakelijke klant is online actief. Als B2B bedrijf is het dan ook relevanter dan ooit tevoren om een zogeheten online presence te creëren. Want het doel van je organisatie is natuurlijk om zoveel mogelijk van je klanten te bereiken. Dit kun je onder andere bewerkstellingen met een B2B webshop. Maar hoe pak je dit effectief aan?

 

Tip 1: Alle informatie online

Een van de belangrijkste tips die ik je kan meegeven voor een succesvolle B2B webshop betreft toch wel informatie. Want wat is er nu belangrijker voor je potentiële klant dan informatie? Het is dan ook van belang dat alle klanten alle informatie online kunnen vinden. Waarom? Maar liefst 47% van alle B2B-kopers maakt gebruik van de informatie die online voorhanden is. Zo willen ze meer te weten komen over de oplossingen voor hun probleem. Wist je bovendien dat maar liefst 29% van alle bestelfouten te wijten zijn aan een gebrek aan productinformatie? Dit wil je natuurlijk voorkomen! Zorg er dan ook voor dat klanten alle informatie eenvoudig kunnen vinden in je webshop. Ben je op zoek naar efficiënte oplossingen voor je B2B webshop? Dan ben je bij propellor.eu aan het juiste adres.

 

Tip 2: Gebruiksvriendelijk design en goede navigatie

Een tweede aspect van je B2B webshop waar je veel aandacht aan dient te schenken, betreft het gebruiksgemak en de gebruiksvriendelijkheid. Het gebruiksgemak kun je eenvoudig verhogen door het inbouwen van een goede navigatie. Denk hierbij aan een gefilterde zoekoptie en een zoekbalk. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat 37% van de B2B-kopers een aankoop voortijdig afbreekt wanneer antwoorden op vragen die ze hebben niet voorhanden zijn. Daarnaast is een gebruiksvriendelijk design een must voor je B2B webshop. B2B design is voornamelijk bedoeld om de klant verheldering te geven over producten. Hierbij zijn simpel en functioneel toch wel de keywords. Daarbovenop zijn een logische layout en een snelle laadtijd ook belangrijke eisen aan het design.

 

Tip 3: Real-time informatie over voorraadbeheer

Stel, je wilt een bepaald product bestellen bij een leverancier. Via de webshop plaats je een bestelling. Vervolgens ontvang je een orderbevestiging met de mededeling dat je product zo spoedig mogelijk geleverd zal worden. Maar een dag later ontvang je bericht dat het product niet leverbaar is en de verkoop dus niet door kan gaan. Hoe ontevreden zou je zijn met een dergelijke situatie? Je wilt natuurlijk niet dat dit een van je klanten overkomt. De kans is namelijk groot dat ze dan niet meer terug zullen komen. Om dergelijke situaties te voorkomen, kun je zorgen voor een integratie met je ERP-systeem. Dit betekent dat iedereen altijd dezelfde versie van de beschikbare voorraad te zien krijgt. Dit is onmisbaar voor je B2B webshop.

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie