Het komt op enorm veel kantoren voor: kantoor ergernissen. Je deelt je kantoor vaak met een groot aantal collega’s. Dit kan tot veel irritaties leiden. Eigenlijk is het bijna alsof je samenwoont met tientallen mensen. Om te voorkomen dat kantoor ergernissen uit de hand lopen geven we je hier een paar tips:

Praten, praten en nog eens praten

Weigert Jos van de HR-afdeling zijn koffie kopjes in de vaatwasser te zetten en erger jij je daar groen en geel aan? Loop even naar hem toe en vraag hem vriendelijk of hij vanaf nu braaf zijn spullen opruimt. Het heeft geen zin om boos te worden en je op te vreten. Misschien heeft hij of zij helemaal niet door wat hij doet en dat dat als vervelend ervaren wordt. Zolang je het niet bespreekt weet diegene ook niet dat het je dwars zit. En kan hij of zij het gedrag ook niet veranderen. Praten is dus heel belangrijk als iets je dwars zit!

Kom met oplossingen

Word je moedeloos van ellenlange vergaderingen die uiteindelijk nutteloos bleken te zijn? Ga hier niet over zeuren tegen de eerste de beste collega maar bedenk hoe jullie dit in de toekomst kunnen voorkomen. Maak een plan en zet daarin de reden van je ergernis, én hoe je dit op gaat lossen. Bijvoorbeeld: onze vergaderingen zijn vaak erg lang en inefficiënt, daarom stel ik vanaf nu voor dat iedereen voor een vergadering begint een lijst opstelt met punten die voor diegene belangrijk zijn.

Hou het bij jezelf

Heb je een probleem dat je graag wilt bespreken, zoals een vervelend gevoel door een collega, te hoge werkdruk of een manager die volgens jou zijn werk niet goed doet? Pak dit zorgvuldig aan en ga geen beschuldigingen op diegene afvuren. Praten is natuurlijk heel erg goed en ook noodzakelijk in dit soort situaties, maar vooral de manier waarop je praat maakt heel erg uit. Is er bijvoorbeeld een collega die zijn deadlines niet nakomt, waardoor jij in de problemen komt? Ga niet meteen in de aanval maar hou het bij jezelf. Dat doe je bijvoorbeeld zo: ‘Ik vind het erg vervelend als een deadline niet nagekomen wordt omdat mijn werk daardoor ook in gevaar komt, ik zou het dus heel fijn vinden als je daar in de toekomst beter op wil letten’.

Besteed er niet te veel aandacht aan

Probeer je ook niet té druk te maken over ergernissen die je ervaart op kantoor. Het is tenslotte je werkplek maar. Je hebt waarschijnlijk genoeg andere dingen aan je hoofd en zolang de kantoor ergernissen je werk niet belemmeren, zou ik me er ook niet al te druk over maken!

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie