Online marketing is een belangrijk onderdeel binnen ieder bedrijf dat zichzelf op de markt wil zetten. Met alleen mond-op-mond reclame kom je misschien op den duur een heel eind, maar het duurt relatief lang om zo een reputatie op te bouwen. Online marketing is belangrijk in het verspreiden van je idee en in het aantrekken van potentieel geïnteresseerde klanten.

 

Wat houdt online marketing in?

Online marketing is de verzamelterm voor allerlei marketingpraktijken die via he internet plaatsvinden. Met online marketing communiceer je naar je doelgroepen over je merk, product of dienst. Het doel is meer mensen geïnteresseerd te maken om zo bijvoorbeeld meer te kunnen verkopen aan een groeiende doelgroep. Afhankelijk van de klant die je probeert aan te spreken en wat bij jouw bedrijf past, kan je bijvoorbeeld nadenken over marketing via e-mail, zoekmachine optimalisatie of het plaatsen van advertenties. Ook adverteren via zoekmachines, adverteren op social media en conversie optimalisatie worden vaak ingezet.

 

Social media advertising

Een van de vormen van online marketing is social media advertising. In dit artikel lichten we deze apart toe, omdat dit vaak gebruikt wordt door bedrijven. Als je hierin geïnteresseerd bent voor je merk, begin dan eerst met een inventarisatie. Is er al eerder geadverteerd via social media? Zo ja, wat waren de resultaten en hoe verschilden die per social media kanaal? Vervolgens denk je na over je doelstellingen: wat wil je bereiken? En misschien nog wel belangrijker: wie wil je bereiken? Je doelgroep zal zich waarschijnlijk op bepaalde platforms veel bevinden en op andere minder. Welke social media kanalen zijn relevant voor jouw doelgroep? Per platform kunnen de regels daarnaast soms verschillen. Als je bedacht hebt wie je doelgroep is en wat je wilt bereiken, kan je nadenken over hoe je de boodschap vorm wilt geven. Is een afbeelding genoeg of denk je je doelgroep te overtuigen met een filmpje? Ook is het belangrijk vast te stellen welke actie je wilt dat je doelgroep uitvoert. Vervolgens, als je social media campagne eenmaal online staat, is het belangrijk te blijven monitoren. Veel platforms hebben tegenwoordig ingebouwde analayse-tools waar je goed gebruik van kunt maken. Bijt je niet vast op social media advertising alleen. Er zijn zoveel andere manieren om je klanten te bereiken!

 

Online marketing uitbesteden

Klinkt dit allemaal een beetje als een ver van je bed show? Dan is het wellicht een slim idee iemand anders de taak van online marketing op zich te laten nemen. Er zijn genoeg mensen die hierin zijn opgeleid en je bedrijf verder kunnen helpen. Zo kan je er bijvoorbeeld aan denken iemand in te huren op een ZZP basis. Daarnaast bestaan er veel online marketing bureaus en kan je online marketing uitbesteden. Zo’n online marketing bureau heeft de juiste expertise in huis om jou en je bedrijf naar een hoger level te tillen!

 

Kortom, online marketing is een onmisbaar onderdeel van bedrijfsvoering voor bedrijven die willen groeien. Durf jij het aan?

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie