Net als een gewone consument, wil ook de zakelijke inkoper snel en gemakkelijk een bestelling kunnen plaatsen. Want dat is nou juist het voordeel van een webshop. Maar hoe kun je dit bestelgemak voor de B2B klant faciliteren? In deze blogpost vind je 5 tips.

Meer omzet door bestelgemak voor de zakelijke inkoper?

Natuurlijk levert het een hoop voordelen op voor je zakelijke klant als zij gemakkelijk en snel kunnen bestellen in je webshop. Toch heeft niet alleen de klant hier baat bij, maar ook jij als B2B e-commerce manager kunt ervan profiteren. Hoe beter je inspeelt op de wensen en behoeften van je zakelijke klant, hoe meer omzet je kunt genereren. De B2B klant verwacht bovendien de komende jaren in ieder geval de helft van hun bestellingen online te gaan doen. Het is dus belangrijk dat je webshop hierop aangepast is. Hoe doe je dat?

Tip 1: Excel bestellijsten importeren

Er zijn best wat organisaties die met Excel lijsten werken voor bestellingen. Dit zijn documenten in Excel waarin inkopers kunnen aangeven wat zij willen bestellen. Idealiter kan zo’n lijst worden geüpload in jouw webshop. Dan hoeven ze de producten niet zelf op te zoeken in je webshop, maar kunnen ze gewoon de lijst uploaden.

Tip 2:  Zoeken op productcode

Niet elk bedrijf werkt met Excel lijsten. Voor de inkopers die dat niet doen en producten moeten opzoeken in je webshop, is het makkelijk als zij dit kunnen doen door te zoeken op productcode.

Tip 3: Standaard bestellijsten

Met standaard bestellijsten kunnen B2B inkopers gemakkelijk vaker dezelfde bestellingen doen. Ze kunnen een bestellijst aanmaken met producten die zij bijvoorbeeld iedere week of iedere maand nodig hebben. Denk aan restaurants die een tijd lang hetzelfde menu hebben en dus dezelfde ingrediënten nodig hebben. Hiermee hoeven deze inkopers niet elke keer opnieuw de producten te zoeken in je webshop, maar kunnen ze gewoon gebruik maken van de bestellijst.

Tip 4: PunchOut OCI of cXML koppeling

Wil je het je klant écht gemakkelijk maken, dan kun je een PunchOut OCI of cXML koppeling overwegen. Met een PunchOut OCI of cXML koppeling wordt jouw webshop gekoppeld aan het ERP of inkoopsysteem van je klant. Dit betekent dat de B2B inkoper vanuit zijn eigen ERP of inkoopsysteem bestellingen kan doen in jouw webshop. Hij kan in zijn eigen systemen blijven en hoeft te schakelen naar jouw webshop. Bovendien worden informatie en prijzen worden up to date gehouden.

Tip 5: Online inkooprollen

Een zakelijke bestelling doet een B2B klant vaak niet alleen. Een inkoper heeft veelal toestemming nodig van hogerop. In je webshop kun je deze inkooprollen aanmaken, waardoor bijvoorbeeld de inkoper de bestelling klaar kan zetten en zijn manager de aankoop goed kan keuren.

Wil je meer weten over een bepaalde of wil je nog veel meer horen over bestelgemak voor de zakelijke inkoper? Kom dan op 25 oktober 2018 naar het Groothandel E-commerce Event in Rotterdam.

Categorieën: Nieuws

Geef een reactie